Langsom afvikling af boykot

Flere aviser i Mellemøsten skriver, at boykotten mod Arla Foods’ smør og ost er ophævet, og religiøse ledere anmoder forbrugerne om at stoppe boykotten. Det er med til at få flere mellemøstlige butikker og supermarkeder til at sætte ikke bare Arlas, men også andre danske virksomheders produkter tilbage på hylderne.

Afviklingen af boykotten går dog langsomt. Danske mejeriprodukter er nu ude i anslået 400 primært mindre butikker. Før boykotten var tallet over 50.000 butikker. De få supermarkeder, som indtil nu har besluttet sig for atter at sælge smør og ost fra Danmark, får primært besøg af udenlandske forbrugere. ”En række af de store supermarkedskæder vil egentlig meget gerne føre vores produkter igen. Men de er forsigtige og venter på, at en af konkurrenterne går forrest. Ingen ved jo, hvordan forbrugerne vil reagere på at se vores mejeriprodukter på hylderne igen,” siger divisionsdirektør Finn Hansen fra Arla.

Størst succes med et comeback har Arla i Libanon, Qatar, Bahrain og dele af Forenede Arabiske Emirater. På det største marked, Saudi Arabien, går salget stadig trægt.