Målet er flere stigninger i acontoprisen til efteråret

"Arla Foods er inde i en positiv prisspiral. Mit mål er at kunne fremlægge et forslag for bestyrelsen omkring en yderligere stigning i acontoprisen på 20-25 øre med virkning i løbet af oktober," siger adm. direktør Peder Tuborgh.

Efter de seneste ugers forhøjelser af acontoprisen stiller Arla Foods' administrerende direktør Peder Tuborgh nu yderligere forhøjelser i udsigt inden for kort tid. Målsætningen om stigningen bygges på, at Arla fortsat er i en proces med at hæve priserne hos kunderne.

"Vi hilser ledelsens store engagement for at gennemføre prisforhøjelser på markedet velkommen, og samtidigt sender vi et tydeligt signal til andelshaverne. Der er flere andelshavere, som i øjeblikket overvejer at melde sig ud af Arla, og de skal have et så godt grundlag som muligt at træffe deres beslutning udfra," siger formand Ove Møberg.
"Når ledelsen gennemfører prisforhøjelserne, vil vi i bestyrelsen øge acontoprisen. Det er bestyrelsens og ledelsens fælles ambition,at sørge for at give andelshaverne de bedst mulige forudsætninger for en fortsat mælkeproduktion," siger Ove Møberg.

"Vi er på mere end 100 markeder, og vi leverer produkter inden for otte forskellige produktkategorier (drikkemælk, yoghurt, gul ost, specialost, mælkepulver osv. - red.). Vi er altså inde på mange og meget forskellige prismarkeder, og derfor kan vi ikke gå ud og hæve priserne på samtlige produkter på samtlige markeder på én gang. Pristtigningerne kommer løbende, og når de kommer, sendes de direkte videre til andelshaverne," fastslår Peder Tuborgh.

Han påpeger endnu engang, at prisen på forædlede mejerivarer først kan stige, efter at prisen på bulkprodukter er begyndt at stige: "Det tog tid, inden vi kunne mærke prisstigningerne, men nu sker det, og vi tror på at markedet stadig vil udvikle sig og alle gevinster fortsat vil blive sendt dirkete til andelshaverne," siger Peder Tuborgh.