Mælk er på vej frem i Sverige

For første gang siden begyndelsen af 1990’erne øges mælkeforbruget nu blandt svenske unge.

Fire ud af ti svenskere anser drikkemælken for at være på fremmarch, mens otte ud af ti synes, at mælk er godt. Det viser en ny stor undersøgelse fortaget af LUI Marknadsundersökning for Mjölkfrämjandet under Svensk Mjölk.

Blandt unge kvinder, som ellers er den befolkningsgruppe, som har været hurtigst til at vælge mælken fra, vurderer halvdelen, at det er blevet mere populært at drikke mælk. Det skyldes ikke mindst de mange nye kaffebarer, hvor bl.a. mælkedrikke og kaffedrikke med meget mælk er trendy.

Tendensen er også gældende for børn i førskole- og skolealderen, som nu drikker mere mælk i forhold til sidste måling i 1999. Undersøgelsen viser samtidig, at flertallet af svenskerne ved, at mælk indeholder kalcium, men at betydeligt færre er klar over, at der også er 14 ud af 18 vigtige vitaminer og mineraler i mælk.

Det svenske mælkeforbrug faldt kraftigt i 1980. Sidst i 1980’erne var faldet på godt to pct. om året, men sidst i 1990’erne begynde udviklingen at vende, og i de seneste år har forbruget været stabilt.