Mælken pulveriseres i juledagene

Når butikkerne er lukket i julen og til nytår, kører Arlas pulverfabrikker på fuld kraft for at behandle den mælk, som ellers skulle være solgt som drikkemælk.

Produktionen på pulverfabrikkerne Samden i Åbenrå, Akafa ved Aalborg og Hoco i Holstebro holder ikke juleferie – tværtimod. For de tre anlæg skal aftage de store mængder mælk, som ikke kan tappes til drikkemælk, når butikkerne lukker i dagene omkring jul og nytår. Specielt Hocos medarbejdere får meget at se til, da Holstebro-fabrikken kan tage meget mælk ind.

”Vi har normal bemanding i juledagene, så produktionen kan køre på fuld kraft. Vi har så ekstra meget pulver, som skal pakkes, men vi forsøger at begrænse antallet af medarbejdere, der skal på arbejde, mest muligt ved at pakke i store dåser og sække”, fortæller Erik Skak Jensen, planlægningschef i Arla Foods Ingredients. Det meste af den jyske og fynske mælk, som normalt skulle være kørt til drikkemælksmejerierne i Hobro, Christiansfeld og Århus, omdirigeres direkte fra landmændene til pulverfabrikkerne.

Den sjællandske mælk bliver dog indvejet på drikkemælksmejeriet i Slagelse som sædvanligt, da Arla ikke har nogen pulverfabrikker på Sjælland. Mælken bliver derfra kørt videre til Samden. Juleaftensdag kører således 12 tankvognslæs fra Slagelse til Åbenrå, fortæller kørselsassistent Ole B. Madsen fra Mellemtransport.

På de små ostemejerier får medarbejderne lov til at holde et par dage fri, da mejerierne lukker i juledagene. Men på de store ostemejerier samt på smørmejeriet i Holstebro kører produktionen ganske som normalt 24 timer i døgnet.

Bjarke Munk Kamstrup

Pressekontakt Pressechef +45 2452 6956