Mange søger elevplads via nettet

"Ad mælkevejen til din fremtid" er sloganet for Arla Foods' elevkampagne, der illustreres med en rummand.

Arla Foods i Danmark søger i øjeblikket elever på mælkekartonerne, via annoncer i ungdomsblade og med bannere på diverse ungdomssites på internettet.
Som noget nyt kan man i år indsende en ansøgning on-line via hjemmesiden www.mejerielev.dk.
”Indtil nu har vi modtaget ca. 50 seriøse ansøgninger ad denne vej, hvilket langt overstiger forventningerne”, siger Mette Hoeck Klausen, Human Ressource-assistent i Koncern-HR.

Arla Foods skal bruge 80 nye mejerielever i Danmark i år. I januar deltog nuværende elever og elevansvarlige fra mejerierne på ungdomsmesserne Uddannelse uden Grænser i Fredericia og Aalborg for at fortælle om mejeristuddannelsen, og standen var fint besøgt.

Tidligere har det knebet med at få mejerielever nok.
”Det gik lidt bedre sidste år, fordi vores indsats var mere målrettet. Men det er jo stadig små årgange, og eleverne kommer ikke af sig selv. Det er nødvendigt med et fortsat konstruktivt samarbejde mellem mejerierne og hovedkontoret, hvis vi skal kunne tiltrække det nødvendige antal dygtige elever”, siger Mette Hoeck Klausen.

I Sverige har der ikke eksisteret en egentlig mejeristuddannelse siden 1972. I stedet har man uddannet medarbejderne undervejs gennem kurser, og det er planen, at uddannelsen fremover skal foregå på Mejeribrugets Uddannelsescenter på Dalum tekniske Skole.