Matilde i sommerlandet

Til trods for at den danske sommer foreløbig ikke har været specielt egnet til t-shirts og bikinier, er der solgt over 2000 stykker sommertøj og sandaler fra den nye Matilde kollektion.

Kollektionen, som består af t-shirt, bikini, badedragt og sandaler, sælges dels via internettet dels fra udvalgte butikker i ferielandet samt på Langelands- og Skanderborgfestivalen.

Matilde på museum

Matilde optræder i øjeblikket også på ARoS, Århus nye kunstmuseum. I tilknytning til den store POP Classics udstilling har museet lavet en særudstilling for børn på det såkaldte Juniorværksted. Her er Matilde valgt som et eksempel på hverdagskunst eller pop-art, der går igen på emballage, tøj, tasker, sko m.m. og derfor er let genkendeligt for børn.

Designer Marianne Simmelskiær har stået for designet på Matilde-tøjkollektionen og har netop i år ladet sig inspirere af popart.

”Udgangspunktet for kollektionen har været at skabe et design, som skulle have noget gammelkendt og retro-agtigt over sig. Ligesom Andy Warhol har jeg arbejdet med gentagelse som motiv og oversået både bikini og t-shirt med små Matilde-ikoner”, siger Marianne Simmelskiær.

Udstillingen POP Classics på AroS kan besøges frem til 5. september. Museet er lukket mandage og er ellers dagligt åben 10-17 (onsdag 10-22).