MejeriAkademiet går nye veje

Dennis LyngsøeKursisterne på MejeriAkademiet, som er Arla Foods’ uddannelsestilbud til ansatte inden for dagligvarehandelen, skal nu ikke kun lære om huller i osten og kulturer i yoghurten, men også om økonomi og udvikling af mejeriafdelingen.

”Vi fortsætter de oprindelige kurser i produktkendskab, men opretter nu også kurser i butiksudvikling, som vil omfatte blandt andet omsætning, avance, produktplacering, forbrugertrends m.m.”, siger leder af MejeriAkademiet Dennis Lyngsø.

Arla Foods har i godt ti år som en af de få i dagligvarebranchen tilbudt butiksansatte kurser i produktkendskab på Mejeriskolen, der sidste år skiftede navn til Mejeriakademiet.

”Gennem årene har vi indsamlet en stor viden om afsætning af mejeriprodukter i butikken, og den viden mener vi, at de butiksansatte og dermed også butikskæden kan få gavn af. Disponenterne har desuden ofte flere fokusområder i butikken, mens vi koncentrerer os om mælk og mejeriprodukter”, siger Dennis Lyngsø.

MejeriAkademiet præsenterer i disse uger det nye kursusmateriale for detailhandelen. De første kurser starter i oktober.

Omkring 500 personer gik sidste år på MejeriAkademiet, som også tilbyder kurser internt. Kurserne er oftest af en dags varighed og foregår typisk på et af mejerierne. Underviserne på MejeriAkademiet er Arla Foods’ salgskonsulenter, der ofte har en lang erfaring fra arbejde med detailhandelen og dagligt arbejder tæt sammen med butikkerne.