Mejerierne i Glejbjerg og Vellev lukker

Arla Foods flytter produktionen af ost fra Glejbjerg Mejeri og Vellev Mejeri til henholdsvis Taulov Mejeri og Hjørring Mejeri. Det besluttede Arla Foods’ bestyrelse torsdag efter indstilling fra ledelsen.

Flytningerne medfører, at Glejbjerg Mejeri lukker 1. april 2004, og at Vellev Mejeri lukker 1. september 2004. De to mejerier beskæftiger 77 medarbejdere, som i videst mulig omfang vil blive tilbudt nyt job på Arla Foods’ øvrige mejerier, herunder mejerierne i Taulov og Hjørring.

Samtidig besluttede bestyrelsen, at produktionen af 400 ton økologisk ost årligt flyttes fra Tistrup Mejeri til Hjørring Mejeri.Også i Sverige lukker Arla Foods to mejerier. I september traf bestyrelsen en principbeslutning om at lukke ostemejerierne i Åseda og Västervik ved udgangen af 2004. De obligatoriske forhandlinger med de svenske faglige organisationer er nu tilendebragt, og bestyrelsen vedtog lukningen endeligt tirsdag.

Åseda Mejeri har 25 ansatte, der fremstiller en ost, som minder om dansk flødehavarti. Produktionen overflyttes til Nr. Vium Mejeri i Danmark. Västervik Mejeri med 33 ansatte overlader sin produktion til det svenske Falkenberg Mejeri.

Ændringerne er en del af Arla Foods’ strukturplan fra 2001 og anses for at være nødvendige for at udnytte kapaciteten på Arla Foods’ produktionsanlæg bedst muligt.

Bjarke Munk Kamstrup

Pressekontakt Pressechef +45 2452 6956