Modediæter særligt udbredt blandt unge

Modediæter særligt udbredt blandt unge

Kure og diæter har gjort deres indtog i Danmark i de senere år. Det har fået hver fjerde dansker til at spise efter en af de populære kure og diæter. Især kvinderne og de unge er hoppet med på modediæter, viser en ny undersøgelse. Og netop nu, hvor bikinisæsonen nærmer sig, er det også højsæson for kure. Men slap lige lidt af og husk den sunde fornuft, lyder det fra Karolines Køkken.

5:2, LCHF og palæo. Mange danskere har formentlig hørt om de populære modediæter, som er skyllet ind over landet som en bølge de senere år. Kurene bygger på forskellige principper – lige fra at skrue op for fedtindtaget til at faste to dage om ugen. Det har fået hver fjerde dansker til at ændre kosten og følge de forskellige diæter. Det viser en ny undersøgelse fra Karolines Køkken foretaget gennem Epinions Danmarkspanel.

”Madtrends kommer og går. Sådan har det altid været. Men de senere år er flere kure og diæter vundet frem. Og det er fint at bruge dem til at finde ny inspiration og få ideer til, hvordan man kan opnå et vægttab. Men de må ikke tage overhånd og fjerne fokus fra at opbygge eller fastholde en fornuftig livsstil, hvor såvel motion som madvaner går hånd i hånd. En stringent kur bliver nemt en lappeløsning, som sjældent holder i længden,” siger Tove Færch, leder af Karolines Køkken gennem 22 år.

Det er især kvinder og de unge, der er hoppet med på modedillen. Hos den unge generation har hver tredje spist efter en kur eller diæt. Til sammenligning er det blot 14 pct. af de ældre, der har ændret på kosten. Og nu hvor bikinisæsonen nærmer sig, er der ekstra fokus på kure:

”Når solen skinner og temperaturerne stiger, er det så sikkert som amen i kirken, at flere hopper med på kure og diæter for at komme i bikiniform. For mange vil gerne tabe et par ekstra kilo, inden de skal vise sig på stranden i badetøj herhjemme og i udlandet. Vi opfordrer til, at man bruger sin sunde fornuft og ikke hopper med på ekstreme veje til sundhed. Så er det bedre at løbe en ekstra tur i ugen,” lyder det fra Tove Færch.

Inspirationen kommer fra veninder og sociale medier

Undersøgelsen peger på, at de sociale medier er med til at udbrede kure og diæter blandt danskerne. Særligt for de unge, hvor hver fjerde er blevet inspireret til at starte på en kur eller diæt på baggrund af opslag på fx Facebook, Instagram og blogs. Derudover er det især veninder og familiemedlemmer, som danskerne bliver påvirket af.

”Sociale medier har en stor betydning for udbredelsen af madtrends. Det har gjort det hurtigere at sprede nye tendenser, fordi vi altid kun er ét klik fra at dele vores mad og livsstil med andre. Det er bare vigtigt at huske, at sociale medier også er et sted, hvor vi iscenesætter vores liv. Vi deler primært de positive stunder og fremstiller dermed et glansbillede af hverdagen,” siger Tove Færch. Hun fortsætter:

”Vi er lige nu ramt af en sundhedsbølge. Og det er fint, at danskerne går op i kosten. Men vi skal huske, at god mad handler om sund fornuft og balance i kosten. Og det handler også om nydelse og madglæde. Vi opfordrer til, at man bruger Fødevarestyrelsens kostråd som et pejlemærke for, hvad der er god og sund kost. For det er sund fornuft at vælge fuldkorn og skrue ned for salt og sukker. Men der skal også være plads til at nyde en nybagt hvedebolle eller et stykke kage.”

Om undersøgelsen:

Befolkningsundersøgelsen baserer sig på 1.005 webinterviews indsamlet via Epinions Danmarkspanel i perioden 29. januar til 9. februar 2016. Resultaterne er repræsentative for den danske befolkning i forhold til køn, alder, uddannelse og region.

Nøgletal fra undersøgelsen

• 25 pct. af danskerne har spist efter en kur eller diæt. 28 pct. af kvinder har fulgt en kur eller diæt mod 19 pct. af mændene.
  • Kure og diæter er mest udbredt blandt den unge generation. 31 pct. af de unge mellem 18 og 35 år har fulgt en kur eller diæt mod 14 pct. af de ældre mellem 56 og 75 år.
  • 24 pct. af de unge mellem 18 og 35 år finder inspiration til kure og diæter via sociale medier og venner og veninder.
  • For hele befolkningen gælder det at 23 pct. har fundet inspiration til at starte på en kur eller diæt via venner og veninder. 18 pct. har fået inspiration fra et familiemedlem og 16 pct. har fået inspiration fra sociale medier.

_______________________________________________________________________________

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 12.700 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Holland og Luxemburg. Arla Foods er en af de stærkeste aktører i den internationale mejeriverden, med et bredt sortiment af mejeriprodukter af højeste kvalitet. Velkendte mærker som Lurpak® og Castello® hører til Arla familien. Arla Foods er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.