Modkrav mod tagatose-partner

Arla Foods har afsendt et modkrav i en erstatningssag, som er anlagt af den amerikanske tagatose-licenspartner Spherix.

Det juridiske skridt er taget, fordi Spherix med sit erstatningskrav og sin gentagne kritik af Arla Foods skaber usikkerhed om Arla Foods’ rettigheder og dermed om markedsføringen af Gaio tagatose.

Under normale omstændigheder kommenterer Arla Foods ikke verserende retssager, men i den givne situation har virksomheden fundet det nødvendigt at imødegå kritikken.

I samarbejde med den tyske sukkerproducent Nordzucker har Arla Foods Ingredients netop indledt en kommerciel produktion af Gaio tagatose, der er et lavkalorie-sødemiddel med udseende og smag som sukker. Gaio tagatose fremstilles af mælkesukkeret laktose ved en proces, som Spherix har patent på, og som Arla Foods har erhvervet rettighederne til i 1996.

Manglende opbakning

Allerede samme år investerede Arla Foods i et anlæg til produktion af vareprøver og igangsatte kliniske studier på dyr og mennesker. Siden har Arla Foods arbejdet intenst på at få det funktionelle sødemiddel ud på markedet. Alligevel valgte det børsnoterede selskab Spherix sidste år at anlægge sag mod Arla Foods ved en amerikansk voldgiftsret.

”Vi er skuffede over den manglende opbakning fra Spherix til vores anstrengelser for at markedsføre Gaio tagatose. Vi har kørt processen så hurtigt, som det har været muligt, og har al mulig interesse i at se produktet blive til en succes på den kortest mulige tid. Vi er nu parat til at markedsføre produktet i USA – det største potentielle marked – og skal så samtidig kæmpe med det, der burde være vores partner. Det er en noget besynderlig situation at være i. For at beskytte vores interesser har vi derfor valgt at rejse modkrav over for Spherix”, siger direktør Henrik Andersen fra Arla Foods Ingredients.