Mund- og klovsyge-alarm i weekenden

Lørdag eftermiddag lød alarmen i Arla Foods: Syv af Arla Foods’ andelshavere ved Lemvig var sat i karantæne efter mistanke om, at en ko var ramt af mund- og klovsyge.

Med regionschef Jens Chr. Nielsen i Region Vest og kørselsleder Kimmo Korpi, Kørselsafdeling Vest, som de centrale omdrejningspunkter blev der straks lørdag eftermiddag oprettet en kommandocentral i Holstebro, der meget hurtigt fik sat system i en intern sikkerhedsplan efter de retningslinier, der samme dag var udstukket fra Mejeriforeningen og Fødevaredirektoratet.

Desinfektion af slanger, støvler og handsker, for hver gang mælkebilerne havde besøgt en gård, og desinfektion af hele tankbilen, for hver gang den kom til Holstebro med mælk, var nogle af de mere omfattende forholdsregler, der blev indført.

Sidst på aftenen kunne man imidlertid ånde noget lettet op. De foreløbige prøver fra den mistænkte ko var negative, og den blev mandag endelig frikendt. Forholdsreglerne omkring smittespredning fortsætter imidlertid over hele landet efter de regler, der er udsendt af Mejeriforeningen og Fødevaredirektoratet.

En lignende oplevelse som den i Vestjylland havde man i Stockholm, hvor en malkeko natten mellem søndag og mandag ligeledes var mistænkt. Også den er helt frikendt.

Allerede fredag lukkede Arla Foods sine mejerier for alle besøg, der ikke er nødvendige for mejeriets drift, og udsendte opfordringer til medarbejderne om at være yderst opmærksomme på karantænebestemmelserne i forbindelse med staldbesøg og lignende.

Yderligere oplysninger kan findes på Fødevaredirektoratets hjemmeside www.fdir.dk