Mund- og klovsyge rykker tættere på

Der er fortsat ikke mund- og klovsyge i Sverige og Danmark, men i sidste uge rykkede sygdommen tættere på. Efter 20 mund- og klovsygetilfælde omkring Apeldoorn omtrent midt i Holland blev sygdommen konstateret i en malkekvægbesætning med 105 kreaturer i Ee nord for Leeuwarden i det nordøstlige Holland. De første 20 udbrud har været forbundet – primært via dyretransporter – men det er fortsat en gåde, hvordan smitten er bragt til gården i Ee ca. 150 km længere nordpå.

Siden er der kommet yderligere fire tilfælde, så Holland indtil nu er oppe på 25 tilfælde.

I UK håber myndighederne, at antallet af nye tilfælde nu har toppet. Fra uge 14 til uge 15 faldt det gennemsnitlige antal nye tilfælde fra 32 til 27 om dagen, og tirsdag i denne uge blev der kun registreret 22 nye mund- og klovsygetilfælde. Dermed var der frem til tirsdag kl. 19.00 registreret i alt 1.363 mund- og klovsygetilfælde, og omkring 1,13 mio. af de knap 1,7 mio. dyr er slået ned.

Hidtil er sygdommen gået betydeligt hårdere ud over fårene end over malkekøerne, oplyser leverandørkontaktleder Ian Cameron fra Arla Foods i Leeds.

“Indtil videre er det kun malkekøer svarende til 1,5 pct. af mælkeproduktionen, der er slået ned, og vi regner med, at i hvert fald konsummælksmejerierne vil kunne få den mælk, de har brug for. Seks af Arla Foods’ leverandører er indtil nu ramt af sygdommen”, siger Ian Cameron.