Ny undersøgelse: Her er de danske kvinders isfavoritter

Ny undersøgelse: Her er de danske kvinders isfavoritter

Sommer og sol hænger unægteligt sammen med is. Blandt kvinder er de foretrukne varianter softice, gammeldagsvaffel og flødeis. Det viser en ny befolkningsundersøgelse fra Cheasy, som også afslører store forskelle på isfavoritterne rundt om i landet. Men selvom is hitter, afholder sukker- og fedtindholdet kvinderne fra at give helt slip på den frosne nydelse.

Sommeren er for alvor kommet til Danmark. Og når temperaturerne stiger, og vejret siger sol og strand, er der ikke langt fra tanke til handling, når danske kvinder har lyst til is. Hele 96 procent af danske kvinder spiser nemlig is, ifølge en ny befolkningsundersøgelse blandt kvinder, som Cheasy har fået foretaget gennem Epinions Danmarkspanel.

Og når trangen melder sig, er softice, gammeldagsvaffel med kugler og flødeis i bæger de tre mest populære varianter over hele landet blandt kvinder, der spiser is. Der er dog to ting, der afholder kvinderne fra at spise mere is, end de måske har lyst til, når sommervarmen rykker ind. Hver fjerde kvinde peger nemlig på, at sukker- og fedtindholdet i is får dem til at holde igen med den iskolde forfriskning.

”De lette genveje er ikke langt væk, hvis man vil forkæle sig selv i sommervarme uden at bekymre sig om fedtindholdet. Det kan fx være ved at erstatte flødeisen med en mælkeis, softicen med en frozen yoghurt eller ved at lave sin egen svalende is ved at fryse en rest smoothie ned og sætte på en isspind. Så der er ingen undskyldning for ikke at nyde lidt is i sommervarmen med god samvittighed,” siger Anette Boye, Brand Manager for Cheasy.

Vaffelisen vinder i Nordjylland, mens sjællænderne foretrækker softice

Selvom kvinderne er enige om, at is er et hit, er der er alligevel forskel på issmagsløgene i nord og syd. 43 procent kvinder på Sjælland peger nemlig på softice som en yndling, mens det kun gælder for 19 procent i Syddanmark. Sodavandsisen hitter mest i Hovedstaden, på Sjælland og i Midtjylland, mens vaffelisen er mest populær blandt kvinderne i Syddanmark og Nordjylland. Sorbeten derimod er et hovedstadsfænomen, mens den skraber bunden i Syddanmark.

”Det er sjovt at se, at der er så stor forskel på hvilke typer is, kvinderne foretrækker rundt om i landet. Det er fortsat de mere traditionelle is som softice og gammeldags, der generelt har vundet ishjerter. Men jeg tror, vi kommer til at se, at yoghurt- og mælkeis vil vinde mere og mere frem, da vi kan se, at flere kvinder efterspørger de lødigere alternativer, som er nemme at have i fryseren derhjemme, når lysten melder sig,” lyder det fra Anette Boye.

Is til dessert og mellemmåltid hitter

På tværs af alder er de danske kvinder også en broget flok, hvad angår isvaner. De 18-35 årige er den aldersgruppe, som er mest begejstrede for de fedtfattige is som fx sorbet, mens kvinder over 56 år foretrækker de cremede varianter som fx flødeis på pind og en gammeldags. Fælles for kvinderne landet over er dog, at de spiser deres is efter aftensmad eller som mellemmåltid mellem frokost og aftensmad.

”De fleste forbinder is med en dessert, men undersøgelsen viser, at is for næsten hver tredje er et mellemmåltid, de spiser før aftensmaden. Og hvis man vælger de mindre tunge is, er der jo ingen der siger, at der ikke kan være plads til en is før og efter maden,” siger Anette Boye, Brand Manager for Cheasy.

Fakta om analyse af danske kvinders isvaner

Analysen baserer sig på 895 webinterviews af 18-75 årige dansker kvinder indsamlet via Epinions Danmarkspanel i perioden 6. til 17. februar 2016. Undersøgelsen er udsendt repræsentativt i forhold til alder, region og uddannelse.

Udvalgte nøgleresultater:

Hvilken is er din foretrukne? Kun kvinder, der spiser is er med i nedenstående:

Hovedstadens top fem:

1. Gammeldags isvaffel med kugler (31 procent)
  2. Softice (28 procent)
  3. Sorbet (24 procent)
  4. Flødeis i bæger (23 procent)
  5. Sodavandsis på pind (18 procent)

Sjællands top fem:

1. Softice (43 procent)
  2. Gammeldags isvaffel med kugler (36 procent)
  3. Flødeis i bæger (32 procent)
  4. Sodavandsis på pind (19 procent)
  5. Flødeis på pind (18 procent)

Syddanmarks top fem:

1. Flødeis i bæger (26 procent)
  2. Gammeldags isvaffel med kugler (23 procent)
  3. Flødeis på pind (20 procent)
  4. Softice og vaffelis (19 procent hver)
  5. Sorbet og frozen yoghurt (9 procent)

Midtjyllands top fem:

1. Softice (39 procent)
  2. Gammeldags isvaffel med kugler (25 procent)
  3. Flødeis i bæger (24 procent)
  4. Sorbet og sodavandsis på pind (18 procent hver)
  5. Flødeis på pind (12 procent)

Nordjyllands top fem:

1. Softice (32 procent)
  2. Gammeldags isvaffel med kugler (28 procent)
  3. Flødeis i bæger (19 procent)
  4. Vaffelis og sorbet (18 procent begge)
  5. Flødeis på pind (17 procent)

_______________________________________________________________________________

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 12.700 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Holland og Luxemburg. Arla Foods er en af de stærkeste aktører i den internationale mejeriverden, med et bredt sortiment af mejeriprodukter af højeste kvalitet. Velkendte mærker som Lurpak® og Castello® hører til Arla familien. Arla Foods er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.