Nye mål for økologien

Bestyrelsen i Arla Foods har i dag sat nye mål for selskabets økologiske produktion i Danmark. Flere mælkeproducenter har tilkendegivet, at de er interesserede i at blive økologer.

Der er godt gang i forbruget af økologiske mejeriprodukter på en række af Arla Foods' nøglemarkeder i Europa - heriblandt Danmark, Sverige, England og Tyskland. Derfor har Arla Foods' tidligere på sommeren bedt sine konventionelle mælkeproducenter i Danmark om at overveje, om de vil lægge om til økologisk produktion. I Sverige, hvor der også mangler økologisk mælk, blev rekrutteringen af nye øko-leverandører sat i gang for nogle år siden, og nu indledes en tilsvarende rekrutteringsrunde i Danmark.

I løbet af efteråret når Arla Foods et punkt, hvor selskabet indsamler 97 procent af al den økologiske mælk, der produceres blandt selskabets danske mælkeproducenter - men efterspørgslen stiger fortsat. Arla Foods vurderer derfor, at selskabet henover de kommende år får behov for yderligere 75 mio. kg. økologisk mælk udover de ca. 300 mio. kg., som Arla Foods lige nu indvejer årligt i Danmark.

"Interessen for økologisk mælk stiger blandt vores kunder og forbrugere. Vi har en klar ambition om at bidrage til udviklingen af økologien i Danmark og Sverige samt at leve op til det ansvar, der følger med rollen som verdens førende økologiske mejeriselskab," siger Arla Foods' adm. direktør Peder Tuborgh.

Det tager to år at omlægge fra konventionel produktion til økologisk, så rekrutteringen af nye danske økologer begynder snarest muligt. 35 mælkeproducenter i Arla Foods, som samlet set udgør en årlig mælkemængde på 37 mio. kg., har indtil nu vist interesse i at blive økologer.

Bestyrelsens målsætning er, at rekrutteringen i 2007 kan tilføje 25 mio. kg. økologisk mælk fra og med september 2009, mens den langsigtede målsætning er, at yderligere 50 mio. kg. kan tilføjes i løbet af 2010.

FAKTA - Øko-mælk i Arla Foods

-> Arla Foods har ca. 300 økologiske mælkeproducenter i Danmark og ca. 300 i Sverige.

-> Indvejningen af økologisk mælk i 2007 forventes at blive 300 mio. kg. i Danmark og 130 mio. kg. i Sverige.

-> Både i Sverige og Danmark går der normalt to år fra omlægningen er startet til mælken er økologisk. Hvis planteavlen er omstillet, går det hurtigere. I løbet af hele omlægningsprocessen benytter Arla Foods mælken som konventionel mælk.