Nyt datterselskab i Spanien

1. oktober var den første officielle arbejdsdag i Arla Foods S.A., som er Arla Foods’ nye datterselskab i Spanien.

Det var samtidig dagen, hvor Division Europa overtog den direkte kontakt til udvalgte supermarkedskæder, de såkaldte key accounts, fra den hidtidige distributør i Spanien.

Ændringen er et led i Arla Foods’ ekspansionsstrategi, og regionsdirektør Martin Vilstrup kommenterer ændringen således:

”I takt med de store kæders internationalisering er en direkte kontakt af kæderne i Spanien kun en naturlig udvikling set i forhold til de tiltag, Arla Foods har foretaget i den øvrige del af Europa”.

Som konsekvens heraf får datterselskabet ansvaret for hele salgsforløbet, dvs. fra ordremodtagelse til levering af varerne hos supermarkedskædernes centrale lagre.

Under etableringen af det nye selskab er der lagt vægt på at udnytte allerede eksisterende systemer såsom IT, logistik og økonomi bedst muligt. Det har resulteret i, at kontoret i Madrid kun er bemandet med en salgsorganisation bestående af fire medarbejdere, hvor Commercial Director Ignacio Cuadrado står for den daglige ledelse.

”Vi har valgt en forretningsmodel, hvor hele administrationen sidder i Danmark ligesom kundeservice, der er bemandet med spansktalende medarbejdere. På den måde opnår vi en optimal udnyttelse af eksisterende systemer”, siger Martin Vilstrup.

Arla Foods har gennem de seneste 5 år oplevet en vækst på 100 pct. på det spanske marked, der i dag er et af Division Europas største markeder med en omsætning sidste år på godt 500 mio. kr.

Arla Foods vil sætte fokus på at opbygge stærke mærker på hylderne i de spanske butikker for produkter som Dofino Havarti, Finello pasta filata, Apetina feta og Arla Danablue – alle under det nye Arla masterbrand. Endvidere skal salget via den betjente ostedisk styrkes.

Adressen på kontoret er:
Arla Foods, S.A., C/ Orense 85, 28020 Madrid, Spanien, tlf. 34 91 788 26 46, fax 34 91 788 26 45.

Bjarke Munk Kamstrup

Pressekontakt Pressechef +45 2452 6956