Øko-tillægget forhøjes med 5 danske øre

Mælkeproducenter, der leverer økologisk mælk til Arla Foods, får med virkning fra 10. september et tillæg på i alt 50 danske øre pr. kg mælk. Det er en stigning på fem øre.

Arla Foods' bestyrelse har valgt at forhøje det såkaldte øko-tillæg fra 45 til 50 danske øre pr. kg med virkning fra 10. september. Baggrunden for forhøjelsen er et ønske om at få flere konventionelle mælkeproducenter til at lægge om til økologisk produktion.

"Som vi har annonceret tidligere på måneden, ønsker Arla Foods at øge den økologiske produktion. Der er allerede en række andelshavere, som gerne vil lægge om til økologisk drift, men vi vil meget gerne have endnu flere økologer og endnu mere økologisk mælk, så vi kan tilfredsstille markedets voksende behov. Denne forhøjelse skal være med til at motivere til økologisk drift," siger adm. direktør i Arla Foods, Peder Tuborgh.

Forhøjelsen af øko-tillægget skal lægges oveni de seneste forhøjelser af den generelle acontopris til Arla Foods' andelshavere, og derfor vil en øko-producent fra 10. september få 2,84 kr. pr. kg leveret mælk.

Øko-tillægget blev senest ændret 1. januar, da det også blev forhøjet med 5 øre.

Arla Foods' bestyrelse vedtog på sit møde 8. august, at selskabets økologiske produktion i Danmark skal øges med 25 procent svarende til 75 mio. kg mælk. Målet er, at der skal tilføjes 25 mio. økologisk mælk fra september 2009 og yderligere 50 mio. kg i løbet af 2010. Læs mere om Arla Foods' nye mål for økologien ved at klikke her.

Arla Foods har i dag takket ja til 19 producenter af konventionel mælk, som har ansøgt om at lægge om til økologisk drift. Disse producenter kan nu gå i gang med omlægningsprocessen, som vil tage ca. to år. Til den tid vil disse 19 producenter tilsammen kunne levere 24,5 mio. kg mælk.

Klik her for at læse mere om økologi.

- - - - - - - -

FAKTA - Øko-mælk i Arla Foods

-> Arla Foods har ca. 300 økologiske mælkeproducenter i Danmark og ca. 300 i Sverige.

-> Indvejningen af økologisk mælk i 2007 forventes at blive 300 mio. kg. i Danmark og 130 mio. kg. i Sverige.

-> Både i Sverige og Danmark går der normalt to år fra omlægningen er startet, til mælken er økologisk. Hvis planteavlen er omstillet, går det hurtigere. I løbet af hele omlægningsprocessen benytter Arla Foods mælken som konventionel mælk.