Overproduktion af økomælk i Europa

Danmark er det land i Europa, der producerer mest økologisk mælk, men udbuddet er større end efterspørgslen. Det betyder, at op til 60 pct. af økomælken bruges til konventionelle mejeriprodukter.

Det samme billede tegner sig i resten af Europa, viser en analyse fra Dairy Industry Newsletter.

Af tallene fremgår det, at også i Østrig og UK sælges halvdelen af den økologiske mælkeproduktion som ”ikke-økologisk”, og i Tyskland og Holland er det henholdsvis 25 og 20 pct. af den økologiske mælk, der bruges som konventionel mælk. Analysen anslår, at der er tale om en overproduktion på 40 pct. i Europa.

Fælles for den økologiske mælkeproduktion i Europa er desuden, at økomælken fortrinsvis sælges som drikkemælk.

Konsekvensen af overproduktionen er forskellig fra land til land. I Arla Foods arbejdes der i øjeblikket på et forslag til harmoniseringen på økologiområdet, altså at skabe lige vilkår for danske og svenske økologiske andelshavere.

En af problemstillingerne i dette forslag er, at der skal skabes balance mellem udbud og efterspørgsel i Danmark. I Sverige er der en bedre balance.

I forslaget lægges der op til, at man først vil vurdere den naturlige afgang blandt de økologiske mælkeproducenter, før man vil tage yderligere foranstaltninger for at opnå balance.

Forslaget har været til debat på andelshavermøder og i repræsentantskabet, og 12. august vil bestyrelsen beslutte den endelige udformning.

-Økologiske mælk, 2002