Piskefløde får ny konkurrent på et faldende flødemarked

Ny flødetype skal erobre 60 pct. af piskeflødens marked.

Salget af fløde er faldende i Danmark, og en væsentlig årsag er den stigende fokusering på fedt.

Derfor er Division Danmark nu klar med en ny flødetype med 18 pct. fedt, der er tilsat specialmel, så den ikke skiller eller gryner, når den varmes op eller blandes med noget syrligt. Dermed er den lige så god til madlavning som piskefløden, blot mere mager.

”60 pct. af piskefløden bliver i dag brugt i madlavningen, og det er det marked, som den nye madlavningsfløde gerne skulle overtage helt”, siger produktchef Bente Fuglsig, Arla Foods.

Karoline’s Madlavningsfløde 18% kommer på markedet knap et halvt år efter, at fløde 27% måtte give op. Fløde 27% blev udviklet til både at kunne piskes og bruges i varm mad, men forbrugerne syntes, at den var for fed til at anvende i saucen, og når de skulle lave flødeskum til lagkagen, tog de det sikre valg – piskefløden.

Den nye Karoline's Madlavningsfløde med 18 pct. fedt kan blive piskeflødens værste fjende.

”Fløde 18% vil appellere til de forbrugere, der vælger fedtfattigt, og den vil ikke skuffe dem, der plejer at bruge piskefløde i maden. Vi har nu tre flødeprodukter, der kan det, de lover.”, siger hun. Den sidste af de tre er kaffefløden, som relanceres i samme forbindelse.

Fra at have været solgt som Cheasy 13%, kommer kaffefløden ligesom de to andre ind under mærket Karoline’s, og indholdet af fedt er reduceret til 9 pct. Alle tre vil være på markedet i ny emballage fra på mandag.

Produkterne bliver fulgt op af tv-reklamer, konkurrencer med gevinster for i alt 87.000 kr. og en husstandsomdelt brochure med opskrifter fra Karolines Køkken.