Præsident indvier ny fabrik i Argentina

Tirsdag i næste uge indvies Arla Foods Ingredients’ nye mælkeproteinfabrik i Argentina.

Landets præsident Eduardo Alberto Duhalde er æresgæst ved den officielle ceremoni.
”Præsidenten har sagt ja til at deltage i indvielsen. Men hans program kan ændres fra minut til minut, så først på selve dagen ved vi helt sikkert, om han har mulighed for at komme”, fortæller Jennifer Foster fra Arla Foods Ingredients i Buenos Aires.

Omkring 250 gæster og et stort medieopbud er inviteret til fabrikken på tirsdag. På programmet er udover indvielsesceremonien også rundvisning på fabrikken og frokost. Fra Arla Foods i Sverige og Danmark deltager bestyrelsesformand Lars Lamberg, næstformand Knud Erik Jensen, koncerndirektørerne Finn Bitsch og Andreas Lundby, divisionsdirektør Peter Lauritzen og forretningsområdedirektør Henrik Andersen.

”Vi glæder os over, at fabrikken er klar. Nu får vi mulighed for at give vore kunder i Sydamerika hurtigere og mere fleksibel service. Det er jo et led i vores overordnede strategi, at vi skal være globale og samtidig være tæt på kunderne”, siger divisionsdirektør Peter Lauritzen, Arla Foods Ingredients.

Samtidig lægger han vægt på, at Arla Foods Ingredients også åbner det nye applikationscenter i Buenos Aires. Der kan selskabets kunder komme og teste mælkeproteinkoncentratet fra den nye fabrik i deres egne produkter.

I sommer leverede den nye mælkeproteinfabrik i Argentina de første produkter til de første kunder, men fabrikken arbejder endnu kun på halv kraft. Først ved årsskiftet forventes produktionen at være på fuld styrke.

Første spadestik til mælkeproteinfabrikken blev taget i januar 2001. For et halvt år siden stod bygningerne klar midt ude på den argentinske pampas, ca. 600 km nordvest for Buenos Aires.
Fabrikken er en del af et joint venture mellem Arla Foods og Argentinas største mejeriselskab SanCor. Fabrikken skal forædle valle fra SanCors 14 ostemejerier, og den forventes at få en årlig produktion på 8.000-10.000 tons mælkeproteiner, som anvendes i fødevareindustrien og i medicinalindustrien.