PRESSEMATERIALE

De 2 selskaber i kortetræk

Express Dairies plc i korte træk
Målt på den årlige indvejning på 1,4 mia. kg mælk er Express Dairies plc det næststørste mejeriselskab i Storbritannien. Selskabet omsatte sidste år for 9,3 mia. kr.
Frisk mælk og fløde udgør næsten hele selskabets forretningsområde. Express Dairies er således Englands største leverandør af frisk mælk til landets førende supermarkedskæder. Samtidig er selskabet landets største inden for salg gennem mælkemænd (doorstep levering), idet der bringes mælk og andre produkter ud til mere end halvanden million private kunder over hele landet. Mælken bearbejdes på otte driftssteder, hvoraf et er placeret i Skotland.
Express Dairies har 5.200 ansatte.

Arla Foods UK plc i korte træk
Arla Foods har haft produktion i England siden 1990, da det daværende MD Foods International købte Englands femtestørste mejeriselskab Associated Fresh Foods med fem mejerier og en årlig indvejning på 400 mio. kg mælk. Senere opkøb har bragt selskabet op på en mælkeindvejning på 900 mio. kg, således at det i dag er den fjerdestørste aftager af britisk mælk. Selskabet har i dag seks driftssteder.
Dertil kommer en import på 105.000 tons forædlede produkter primært fra Danmark, herunder smørmærkerne Lurpak og Anchor. Dette bragte i regnskabsåret 2001/02 den samlede omsætning op på 6,1 mia. kr.
Arla Foods UK plc har 2.050 ansatte.

Plancher vist på pressemødet kl. 13.00, 27. marts 2003:

Billedmateriale: