Produktion i Borup flyttes til Slagelse

Behovet for at gennemføre besparelser for en milliard kroner tvinger Arla Foods til at indstille sine planer om at gøre Borup Mejeri til et gourmet mejeri. I stedet må produktionen flyttes til Slagelse Mejericenter.

Produktionen på Borup Mejeri er baseret på ca. 7 mio. kg. økologisk mælk om året fra syv gårde i Nord- og Vestsjælland, og denne mælk vil fortsat blive brugt til produktion af lokale sjællandske produkter som mælk og fløde. Men fremover vil produktionen foregå på Slagelse Mejericenter, som har kapaciteten til at behandle mælken. Mejeriet i Borup vil fremover blive brugt som lager.

”Vi må desværre indse, at tiden ikke er til luksusprodukter. Vi mærker lige nu, at forbrugerne i Danmark og udlandet vælger billigprodukterne til og vælger de dyrere højkvalitetsprodukter fra. Derfor vil det ikke være muligt for os at få en god økonomi ud af at lave gourmet mejeri i disse tider,” siger Arla Foods’ mejerichef i Borup, Lars Poulsen.

Overflytningen betyder, at 30 stillinger på mejeriet nedlægges med effekt 1. juni 2009. Medarbejderne blev informeret om dette torsdag morgen. Allerede fredag vil et forhandlingsudvalg gå i gang med at undersøge mulighederne for de berørte medarbejdere.

”Det er frygteligt ærgeligt, det her. Ligesom medarbejderne og mejeriets mælkeproducenter havde jeg personligt glædet mig meget til at komme i gang med at producere gourmetprodukter. Da vi overtog mejeriet sidste sommer, lå der masser af spændende muligheder foran os som niche-mejeri, men tiderne har skiftet voldsomt og hurtigt. Selvom det her er et nødvendigt skridt, er jeg meget ked af at måtte lægge et projekt, som alle virkelig har brændt for, tilbage i skuffen,” siger Lars Poulsen.

Beslutningen om at indstille produktionen på Borup Mejeri er en del af de massive omkostnings-besparelser, som Arla Foods har annonceret tidligere i dag.

Den globale økonomiske krise har forværret et i forvejen presset verdensmarked for mejeriprodukter. Det har sat Arlas ejere – landmændene – under et voldsomt pres. De samlede besparelser i Arla Foods forventes at blive på en milliard danske kroner og indebærer samtidig en reduktion i antallet af medarbejdere i Arla Foods. Således afskediges 250 medarbejdere, mens 50 ledige stillinger ikke vil blive genbesat - hovedsageligt blandt funktionærer på Arla Foods' kontorer i Viby, Stockholm, Leeds samt i det øvrige udland.

Pressekontakt:
Corporate Communication