Ramadanen giver travlhed for sælgere i Mellemøsten

Muslimernes hellige fastemåned Ramadanen nærmer sig, og det vender alting på hovedet for Arla Foods’ salgsmedarbejdere i Mellemøsten.

Regional salgschef Morten Jensen og sælger Sayed Shehatam er i fuld beredskab op til ramadanen.

Ramadanen forventes i år at begynde 6. november alt efter månens position på himlen, og fra den dag og en måned frem må muslimer ikke indtage føde eller væske i dagtimerne. Til gengæld holder de sig ikke tilbage efter solnedgang, hvor en stor del af aftenen og natten går med at spise, og derfor er fastemåneden absolut højsæson for Arla Foods’ datterselskab i Saudi-Arabien, Danya Foods.

”Salget i forbindelse med Ramadanen er afgørende for et godt årsresultat. Eksempelvis ligger 66 pct. af Danyas samlede salg af mozzarella i måneden op til og under Ramadanen”, siger datterselskabsdirektør Kasper Lenbroch.

Mozzarellaen ankommer i blokke fra Rødkærsbro Mejeri, strimles på mejeriet i Riyadh og sælges i Saudi-Arabien, Kuwait, Bahrain, Oman, Quatar og De forenede Arabiske Emirater (UAE).
De 316 medarbejdere i Danya Foods’ salgsafdeling er i øjeblikket på arbejde to gange om dagen, fordi butikkerne holder åbent både om dagen og igen om aftenen til ud på natten.

”Det er en hård tid. Vi sidder ikke meget på kontoret, men er konstant ude i butikkerne, og det er en af nøglerne til vores succes i Danya Foods”, siger regional salgschef Morten Jensen.

Også i datterselskabet i De forenede Arabiske Emirater, der er ansvarlig for markederne i emiraterne og Oman har Ramadanen givet travlhed. Datterselskabsdirektør Jacob Steen Mikkelsen forventer et stort Ramadan-salg især i Oman.