Rigtig juice er god nok

Østre Landsret har torsdag givet Rynkeby Foods ret i, at navnet på et af selskabets produkter, Rigtig juice, ikke er vildledende.

Dermed er der sat punktum for en sag, der nu har varet i tre et halvt år.

Sagen startede i januar 1998 i forbindelse med levnedsmiddelmyndighedernes såkaldte ”vildledningskampagne". Da pålagde Miljø- og Levnedsmiddelkontrollen i Århus det daværende MD Foods og Kløver Mælk at standse forhandlingen af Rigtig juice inden 2 måneder. Det klagede de to mejerier over til fødevaredirektoratet, der imidlertid stadfæstede afgørelsen. 18 marts 1999 anlagde MD Foods og dets datterselskab Rynkeby Foods A/S sag mod fødevareministeriet for at få forbuddet mod at sælge produktet ophævet. Efter Kløver-fusionen overtog Rynkeby produktionen af og rettighederne til det populære juicemærke.

Administrerende direktør Jørgen Dirksen, Rynkeby Foods, siger på baggrund af dommen: "Vi kan ikke andet end være tilfredse med, at domstolen, ligesom vi selv, finder det urimeligt, at et tredive år gammelt og meget kendt mærke pludselig skulle vildlede forbrugerne. Vi ser altså frifindelsen som en anerkendelse af, at forbrugerne kan tænke selv og ikke sådan uden videre lader sig vildlede".

Bjarke Munk Kamstrup

Pressekontakt Pressechef +45 2452 6956