Royalt prinsebesøg i Riyadh

Prins Joachim smagte Puck smelteost og arabisk flødeost, da han mandag aflagde royal visit på Arla Foods’ mejeri i Saudi-Arabien.

Besøget var et led i et dansk erhvervsfremstød arrangeret af Landbrugsraadet i samarbejde med Danmarks Eksportråd og Dansk Industri.

Prinsen og resten af delegationen ankom mandag morgen kl. 9 lokal tid, og efter en kort præsentation af Arla Foods’ aktiviteter i Saudi-Arabien og resten af Mellemøsten ved divisionsdirektør Finn S. Hansen blev prinsen med følge vist rundt på mejeriet.

”Prinsen var velforberedt, viste en naturlig interesse og havde stor forståelse for tingene”, fortæller assisterende produktionschef Vagn Aage Jensen, der viste Prins Joachim rundt.

På mejeriet, der årligt fremstiller 6.000 tons smelte-/smøreost og revet ost samt 30.000 tons juice- og mælkedrikke, fik prinsen lejlighed til at smage nogle af Arla Foods’ produkter til det saudiske marked.
Assisterende produktionschef Vagn Aage Jensen (nr. to fra venstre) byder Prins Joachim på udvalgte produkter fra Arla Foods’ sortiment i Mellemøsten. Til højre ses koncerndirektør i Arla Foods Andreas Lundby med fødevareminister Mariann Fischer Boel og til venstre er det divisionsdirektør i Division Oversø Finn S. Hansen.

Prinsen smagte blandt andet Puck smelteost fra Bislev Mejeri og den arabiske flødeost Labneh, der produceres på mejeriet i Riyadh.

”Prinsen kunne godt lide ostene, og han syntes, at det var interessant at smage ostetyper, som er udbredt i de arabiske lande, og som han ikke kendte til i forvejen”.

Den danske erhvervsdelegation fortsatte tirsdag til Forenede Arabiske Emirater, hvor handelsfremstødet torsdag afsluttes.