Rumchokolade fra Arla Foods til NASA

Chokolade, der ernæringsmæssigt svarer til et glas mælk. Det er et af de rumprodukter, som Arla Foods nu sender til NASA.

”Den her mælk drikker man altså ikke – man spiser den. Produktet egner sig ikke bare til astronauter, men kan også anvendes af sportsfolk eller på ekspeditioner til for eksempel Nordpolen”, siger Carsten Hallund Slot, projektleder for Arla Foods’ samarbejde med NASA Food Technology Commercial Space Center.
Efter halvandet års udviklingsarbejde er projektgruppen nu klar til at sende de første produkter til den amerikanske rumorganisation.

Mejeriprodukter til rummet
Der er tale om fire forskellige typer frisk yoghurt, en pulverbaseret yoghurt samt pulverbaserede mælkedrikke i tre forskellige smagsvarianter. Men det måske mest spændende rumprodukt er rumchokolade i form af en mælkeproteinbar overtrukket med chokolade.
”Den største udfordring for os var at udvikle en mælk med lang holdbarhed. Vi prøvede flere forskellige muligheder, og løsningen blev en proteinbar med samme ernæringsindhold som et glas sødmælk”, fortæller Carsten Hallund Slot.
Produktet indeholder proteiner fra Arla Foods Ingredients og er udviklet i samarbejde med chokoladevirksomheden Toms.
Fra starten var proteinbaren på størrelse med en Mars-bar.
”Men hvis man tager en bid, kommer der krummer, og det er ikke så heldigt i vægtløs tilstand. Krummerne vil jo så svæve rundt i luften.

NASAs astronauter kan glæde sig til Arla Foods' nye rumprodukter - heriblandt en en chokoladebar, der måske får lov til at komme tættere på Mars end Mars-baren nogensinde kommer.

Derfor har vi delt chokoladebaren op i syv mindre stykker i hver pakke”, siger Carsten Hallund Slot.
Problemet med denne løsning er, at stykkerne risikerer at smelte sammen, hvis pakken kommer i nærheden af rumfartøjets varme computere og anden teknisk udrustning. For at undgå dette er chokolade-stykkerne med mælkeproteiner dyppet i en sukkerblanding, som giver en hård overflade.

Arla grøn
”Toms spurgte, hvilken farve vi syntes stykkerne skulle have, og vi valgte grøn efter Arla Foods’ logo. Og så ved alle jo, at mars-mennesker er grønne”, siger Carsten Hallund Slot med et smil.

Rumchokoladen skal sammen med de øvrige produkter sendes til NASA i begyndelsen af næste måned.