Rynkeby Foods lukker i Rynkeby

Lørdag i næste uge er det slut med produktionen på Rynkeby Foods’ fabrik i Rynkeby.

Lukningen har berørt 90 ansatte, hvoraf de 40 har fået job enten på Rynkeby Foods’ fabrik i Ringe eller andre virksomheder i Arla Foods koncernen. Godt 20 medarbejdere har fundet andet arbejde, er startet på en uddannelse eller er gået på efterløn, så der nu er under 25 medarbejdere, der er jobsøgende.

Lukningen sker ud fra et ønske om at forbedre Rynkeby Foods’ konkurrenceevne. Der kan således opnås en række driftsbesparelser, eftersom produktionen i Rynkeby ikke har været tilstrækkelig lønsom. På fabrikken er der blevet produceret marmelade, saft på flaske, iste og læskedrikke, og disse produktioner fordeles på fabrikken i Ringe samt på andre virksomheder i Arla Foods koncernen.

Rynkeby Foods er et 100 pct. ejet datterselskab af Arla Foods. Siden 1. februar 2002 har virksomheden haft et tæt samarbejde den svenske juicevirksomhed JO Bolaget, som er 50 pct. ejet af Arla Foods.