Rynkeby lukker fabrik i Rynkeby

Arla Foods’ datterselskab Rynkeby Foods har besluttet at standse produktionen på fabrikken i Rynkeby i sommeren 2003.

Lukningen sker for at forbedre Rynkeby Foods’ konkurrenceevne, idet produktionen i Rynkeby ikke er tidssvarende og tilstrækkelig lønsom. På fabrikken produceres marmelade, saft på flasker, kildevand, iste og læskedrikke.
Dele af produktionen forventes flyttet til Rynkeby Foods’ fabrik i Ringe og til andre virksomheder i Arla Foods koncernen.
Indstillingen af produktionen i Rynkeby berører ca. 90 medarbejdere. En del af disse forventes at kunne få job i Ringe og i det associerede selskab Orana A/S, som vil overtage bygningen i Rynkeby og udvide sine aktiviteter her. Derudover undersøges det, om der kan skaffes jobs på andre af Arla Foods’ virksomheder.

Rynkeby Foods er et 100 pct. ejet datterselskab af Arla Foods. Selskabet har en omsætning på godt 800 mio. kr. og beskæftiger ca. 370 medarbejdere på fabrikkerne i Ringe og Rynkeby.

Rynkeby Foods er pr. 1. februar i år desuden gået ind i et tæt samarbejde med den svenske juicevirksomhed JO Bolaget, som er ejet 50 pct. af Arla Foods.