Samarbejde med græske Delta

På et pressemøde sidste uge i Athen meddelte Arla Foods og det græske fødevareselskab Delta, at de to selskaber drøfter muligheden for et joint venture, der omfatter selskabet Delta Selections og Arla Foods Hellas med hovedkontor i Athen. Det nye selskab, der vil være ejet 40 pct. af Delta og 60 pct. af Arla Foods, vil i givet fald blive videreført under navnet Arla Foods Hellas S.A.

Delta Selections producerer græsk feta på basis af fåre- og gedemælk med en kapacitet på ca. 5000 tons pr. år og 65 ansatte, og er dermed en af de største fetaproducenter i Grækenland. Et joint venture vil derfor betyde, at Arla Foods Hellas ikke blot er den største importør af mejeriprodukter på det græske marked, men også bliver en betydelig lokal producent. Samtidig vil Arla Foods få en original græsk feta med i sit internationale repertoire af specialoste.
Ved pressemødet var flere af de græske journalister overraskede over, at et dansk selskab nu får mulighed for at producere det, de kalder en “ægte” fetaost.
Hertil sagde koncernchef i Delta Holding Sakis Yannakakos: “Vi fremstiller de produkter, som de græske forbrugere gerne vil have, og det er jo forbrugerne, der afgør, hvilke produkter vi kan sælge.”
Nogle journalister mente, at Grækenland nu har tabt fetastriden. Men det var Sakis Yannakakos ikke enig i.
“Tværtimod. Med dette samarbejde får vi jo en stor, international partner, som kan sælge vores græske feta, også uden for Grækenland.”
Det nye selskab, Arla Foods Hellas S.A., vil få en samlet omsætning på ca. 26,0 mia GRD eller 580 mio. DKK.

Fra pressemødet i Athen ses fra venstre adm. direktør Dimitris Daskalopoulos, Delta Holding, koncernchef Sakis Yannakakos, Delta Holding, og koncerndirektør Andreas Lundby, Arla Foods.