Settle klar med øko-smør produceret af britisk mælk

For første gang producerer Arla Foods nu økologisk smør af britisk mælk.

Mejeriet i Settle har startet en produktion af øko-smør til to kæder på det engelske marked. Det sker for at imødekomme en ”køb-engelsk”-politik, som den engelske detailhandel har indført. På grund af overskud af økologisk mælk i England har bl.a. landets største detailkæde Tesco besluttet at støtte de lokale øko-mælkeproducenter ved kun at indkøbe britiske økologiske basisvarer som mælk og smør.

Arla Foods har længe leveret økologisk mælk fra mejeriet i Hatfield Peverel nord for London, og efter en krævende godkendelseprocedure kan Settle nu også være med.

”Vi er faktisk vældig stolte af, at vi nu kan tilbyde britisk øko-smør, og at Settle lever op til kædernes kvalitetskrav”, siger produktchef for smør i Arla Foods UK Lotte Larsen.

Arla Foods' produktchef for smør i England Lotte Larsen (i midten) er stolt af, at Settle Mejeri lever op til de engelske kæders kvalitetskrav. Her er hun omgivet af kvalitetschef Anne-Marie Martin (med en pakke øko-smør til Marks and Spencer) og business unit-chef Sarah Hemingway.

Smørret fra Settle Mejeri sælges foreløbig i de to kæder Tesco og Marks and Spencer under kædernes egne mærker. Det er første gang, at et af Arla Foods’ mejerier i England leverer til Marks and Spencer.

Leverancerne af øko-smør til de to kæder kom tidligere fra Holstebro Mejeri, der årligt producerer omkring 75.000 tons smør.