Sjællænderne vil have kaffefløde på jordbærrene

At salget af piskefløde stiger i jordbærsæsonen, kommer ikke bag på nogen. Men at salget af kaffefløde også stiger, vil nok være nyt for de fleste.

Det er hovedsageligt sjællændere og københavnere, som spiser jordbær med fløde 13 % i stedet for med piskefløde. Det mener Torben Skovgaard Mortensen, produktionsleder i skummesalen på Slagelse Mejeri.

”Frisk kaffefløde er lidt af et københavnerfænomen, og de spiser det også på jordbærrene. Vi oplever en stor stigning i både fløde og kaffefløde, når det er jordbærsæson,” siger han. På Slagelse Mejeri producerede man 177.942 stk. kvartliters kaffefløde-kartoner i uge 24. I uge 27 var produktionen steget til 218.770 stk. En tilsvarende stigning sås på halvliters-fløden.

Kaffefløde-trenden er dog også nået til hovedlandet. På Mejeriet Enigheden i Århus steg produktionen af fløde 13 % fra 5.266 liter i uge 24 til 6.995 liter i uge 27.

Piskefløden er dog nummer et for de fleste danskere, når det handler om at spise friske jordbær. Totalt steg produktionen fra cirka 440.000 liter i uge 24 til cirka 577.000 liter i uge 27.

I Sverige er traditionerne mere fedtfattige. Her spiser man oftest jordbær med mælk.