Slagelse installerer metaldetektorer

Slagelse Mejeri installerer metaldetektorer efter tilbagekaldelse af produkter.

I sidste uge tilbagekaldte Arla Foods en række dessertprodukter og økologisk creme fraiche fra Slagelse Mejeri, fordi der var risiko for, at produkterne kunne indeholde metalstykker fra metalskrabere i produktionsapparatet.
Tilbagekaldelsen skete, efter at man i rengøringssystemet havde fundet metalstykker, der stammede fra metalskraberne.

Slagelse Mejeri har gennemgået sagsforløbet med leverandøren af det pågældende produktionsudstyr, men det er endnu uklart, hvad årsagen til fejlen var. En af teorierne er, at rester af produkterne på grund af et stop i produktionen er frosset, og at metalskraberne ved opstart derfor er blevet beskadiget.
»Men vi ved ikke noget med sikkerhed«, siger mejerichef Mette Nørgaard.

Slagelse Mejeri vil nu installere metaldetektorer på den pågældende produktionslinie for at undgå lignende fejl i fremtiden. Mette Nørgaard vurderer, at der på grund af leveringstid på detektorerne kan gå op til to måneder, før de er på plads. Indtil da kontrolleres den pågældende maskine efter hver produktion.

I alt blev der kasseret omkring 2,5 tons produkter. En stor del af produkterne havde ikke forladt Arla Foods’ friskvareterminaler og var dermed ikke nået frem til butikkerne.
Arla Foods har i alt modtaget ca. en halv snes henvendelser fra forbrugere vedrørende de omtalte produkter.

Slagelse Mejeri er Danmarks største konsummælksmejeri. Den årlige produktion af drikkemælk, syrnede produkter og en række desserter udgør 238 mio. kg.