Slagelse Mejeri indfører ekstra kontrol efter uheld

Slagelse Mejeri har nu efter en grundig gennemgang af procedurerne i produktionen identificeret årsagen til, at der under en tapning af økologisk skummetmælk fredag før midnat samt lørdag blev blandet en mindre mængde rengøringsvæske i mælken.

Årsagen til uheldet skyldes to sammenfaldende fejl. Først opstod der en teknisk fejl på udstyret, hvilket resulterede i, at der kom en mindre mængde rengøringsvæske i skummetmælken. Efterfølgende skete der en menneskelig fejl i den afsluttende smagskontrol af skummetmælken, så den tekniske fejl ikke blev opdaget. For at forebygge gentagelser har Slagelse Mejeri nu indført en ekstra kontrol før afsendelse af produkterne.

I Arla gør vi meget for at sikre kvaliteten af produkterne. Vores medarbejdere er uddannet til at håndtere fødevareproduktion dels gennem mejeristuddannelsen, dels gennem såvel eksterne som interne kurser. Vores produktionsanlæg er certificerede af levnedsmiddelkyndige certificeringsbureauer dels på kvalitetsområdet generelt, dels specifikt med henblik på fødevaresikkerhed.

Arla anser den aktuelle fejl for meget alvorlig, og vi undskylder naturligvis over for de forbrugere, som har haft uheldige oplevelser på grund af den nævnte mælk.

Læs også:
Skummetmælk tilbagekaldes