Smag af snaps i svensk ost

I næste uge lanceres Kvibille Cheddar med smag af den klassiske svenske snaps Hallands Fläder.

Hallands Fläder er krydret med hyldeblomst, og osten med den nye smag kommer på markedet lige før den traditionsrige krebsesæson i Sverige.

”Vi tror, det er en ost, der vil passe godt til festlige lejligheder”, siger mejerichef Erik T. Carlsson.

Mejeriet i Kvibille har tidligere lanceret cheddar med smag af whisky og calvados. Niche-ostene har opnået stigende popularitet og fremgang på markedet. Og derfor er tiden nu inde til yderligere en smagsvariant.

”Vi har testet flere forskellige snapse. Det endelige valg faldt på Hallands Fläder, fordi den matcher vores cheddar rigtig godt. Og hyldeblomst er blevet en populær smag, der måske tiltaler dem, der ikke er begejstrede for whisky og calvados. Målet med lanceringen er selvfølgelig at nå nye forbrugere”, siger Erik T. Carlsson.

Valget af Hallands Fläder har også en anden forklaring. Snapsen har nemlig sine rødder i Halland, hvor Kvibille ligger. Snapsen bliver fremstillet efter originalopskriften fra egnen.

Snapsen, der leveres til Kvibille Mejeri af selskabet Vin&Sprit, bliver sprøjtet direkte ind i osten omtrent seks uger før salg, så smagen kan nå at sætte sig.