Smoothies og SMS’er giver en halv mio. kr. til Barnelandet

Forældreløse børn i Zimbabwe går en bedre tid i møde, efter at Lotte Heise og Arla i samarbejde har indsamlet en stor sum penge til Dansk Røde Kors.

”Hold da kæft, hvor er det fedt”, lyder det i sædvanlig bramfri tone fra entertaineren Lotte Heise, når hun skal beskrive sin glæde over de mange penge, som hun i samarbejde med Arla har samlet ind til Røde Kors-hjælpeprojektet Barnelandet.

”Det er godt, at så mange børn i Zimbabwe får glæde af pengene, og det er godt, at danskerne har valgt at købe noget, som er sundt og kvalitet, og som koster noget, for det er de ikke for gode til. Nede i supermarkedet kigger folk ned i min indkøbskurv og siger ”nå, du køber den også selv”, og det gør jeg, for jeg er vild med Smoothies’en”, fortæller hun.

For en måneds tid siden fik Lotte Heise overrakt en check på 250.000 kr., som salget af Harmonie Smoothies har indbragt til Barnelandet. Og når kampagnen til nytår er slut, tyder meget på, at der vil være 100.000 kr. mere at hente fra salget, der dermed er gået over al forventning. Det endelige beløb gøres dog først op pr. 31. januar.

Allerede nu står det klart, at Barnelandet også får 150.000 kr. fra en SMS-konkurrence, som blev omtalt på Harmonie mælkekartonerne som et led i kampagnen. Som deltager i konkurrencen skulle man sende en SMS til en takst på 10 kr. hvoraf ca. 7 kr. gik til Barnelandet.

Lotte Heise har en gang fået overrakt en check på 250.000 kr. til Barnelandet. Alt tyder på, at hun får en mere.

”En smule færre end vi havde håbet deltog i SMS-konkurrencen, men til gengæld har vi solgt mange flere Harmonie Smoothies end forventet. Så vi håber at nå op på en halv million kroner i alt”, siger kategorichef Karsten Jeppesen, Arla Foods.

Lotte Heise fik langt mere ud af at henvende sig til Arla, end hun havde forventet. Hun kom med 50.000 kr. fra Dansk Røde Kors, som hun skulle få til at yngle, og de er nu tidoblet.

”Jeg er da stolt af mig selv. Men jeg gik også efter dem, der ved, hvordan man tjener penge”, siger hun.

I Dansk Røde Kors glæder man sig også over de mange penge.

”En halv million er utroligt mange penge for os, og de kan hjælpe de forældreløse børn i Zimbabwe rigtig meget. Så det er virkelig dejligt”, siger Pernille Jønsson, projektleder for Barnelandet.

Dansk Røde Kors' hjemmeside