Sødt eller sundt ?

DR TV-avisen refererede søndag den 3.9 en ny undersøgelse af Forbrugerrådet, som offentliggøres i forbrugerbladet "Tænk og Test". Bladet har bl.a. undersøgt sukkerindholdet i Lillebror Minidessert, Lillebror TopHat, Lillebror ABC yoghurt og Lillebror yoghurt med Appelsin og sammenligner flere af produkterne med slik. "Selv om der er tilsat sukker til de fleste af Lillebror produkterne, er det urimeligt at sidestille produkterne med slik",siger afdelingsleder for ernæring i Arla Foods, Ph.D. , Merete Myrup Christensen, som kommentar til omtalen i de 3 TV-aviser. "Mejeriprodukter indeholder mange vigtige næringsstoffer, som kvalificerer produkterne i kosten - både dagligt og lejlighedsvist. Frem for alt er frugtyoghurt en fødevare, der sagtens kan indgå i kosten som helhed - det er ikke bare tomme kalorier som slik og sodavand", siger afdelingslederen.

Basisprodukt med meget mindre sukker
Børn og sukkerproblematikken har før været behandlet af både Forbrugerstyrelsen og Ernæringsrådet. Når der fokuseres på børns sukkerforbrug, er det da også fordi danske børn får rigeligt med sukker fra netop slik, læskedrikke, kager og is. Men når det drejer sig om mejeriprodukter generelt, er sukker i øvrigt ikke et problem.
"Kun 5% af børns samlede sukkerindtag stammer fra mejeriprodukter og hvis man i øvrigt holder øje med børns sukkerforbrug og hvad de får gennem slik, sodavand, kager og slik, er det ikke nødvendigt at undgå sukker i de mængder, der er i almindelig frugtyoghurt, når det indgår i den anbefalede halve liter mælk om dagen. Når det gælder de mere dessertlignende produkter Lillebror Minidessert, TopHat og ABC yoghurt er produkterne fine som alternativ til kiks, kage o.lign. en gang imellem. Fremfor alt handler det om at se produkterne i en helhed", siger Merete Myrup Christensen.

Arla Foods har siden lanceringen af Lillebror Minidessert for ca. 8 år benævnt produktet "dessert". For tre år siden blev der lanceret en sukkerreduceret frugtyoghurt i Lillebror-serien med 30% mindre sukker, men produktet har ikke levet op til børnenes søde smag og tages af markedet i slutningen af denne måned som følge af et for ringe salg.

Fødevaredirektoratet har gennem de seneste måneder kørt kampagnen "Måske er du for sød" og for 4 år siden gennemførte Ernæringsrådet en lignende undersøgelse af de forskellige syrnede produkter til børn. Her var konklusionen den samme som i den nye undersøgelse fra Forbrugerrådet.

Flere nyheder fra Spisekrogen...