Sommerbarometeret i bund

Den er god nok! Sommeren har absolut ikke været noget at råbe hurra for. Det bekræftes nu af Arla Foods’ meget pålidelige sommer-barometre.

Den mest sikre kilde, koldskål-barometeret, viser således, at det har været “en sommer under det normale”. Maj måned var ganske vist god, men derefter melder Slagelse Mejeri, der producerer frisk koldskål, at produktionen nærmest gik i stå. På Esbjerg Mejeri, der producerer UHT-koldskål, håbede man i starten af sommeren på et rekord-år. I maj måned solgte man nemlig lige så meget koldskål som på et helt normalår, men håbet forsvandt, da jordbærrene og sommerkulden kom på banen.
Feta, der er en klassiker i sommerens salatskål, lagde også flot ud med næsten en fordobling af salget i anden halvdel af maj i forhold til marts. Derefter er salget faldet igen, men da fetamarkedet vokser generelt, ligger indeks-tallene alligevel over tallene fra sidste år.
Skiveost var tidligere et typisk sommerprodukt, der blev taget med på camping og udflugter, men produktet er de senere år blevet mere og mere populært også resten af året. Så selvom indekstallet for denne sommer også her ligger over sidste sommer, er det ikke et tegn på, at danskerne har været på flere ture med madkurven i år. Faktisk ligger tallet på nogenlunde samme niveau som resten af året.