Spadestik til ny mælkepulverfabrik

Torsdag i denne uge tages det første spadestik til den nye mælkepulverfabrik i Vimmerby.

Med nogle måneders forsinkelse kan byggeriet af det store anlæg nu endelig komme i gang. Ifølge den oprindelige tidsplan skulle første spadestik være taget i april, men Vimmerby Energi ab, der ifølge Arla Foods’ aftale med Vimmerby Kommune skulle have leveret energien til fabrikken, måtte melde ”pas” over for opgaven.

Problemet bliver nu løst, ved at Arla Foods opfører sit eget bioenergianlæg i forbindelse med fabrikken. Det betyder, at fabrikken bliver forsynet med billig og miljøvenlig energi, idet brændslet først og fremmest vil komme fra skovene i nærområdet.

”Forhandlingerne med Vimmerby Energi har betydet, at byggestarten er blevet forsinket. Men ved at slå de to første etaper af byggeriet sammen har vi vundet tid, så vi nu er ca. ti uger efter tidsplanen”, fortæller projektchef Per Mogren Christiansen.

Fabrikken skal være klar til produktion i november 2004.

Oprindelig var der afsat ca. 700 mio. skr. til opførelsen af anlægget, men nu kommer der så yderligere omkostninger i forbindelse med biobrændselsanlægget oveni.

Når fabrikken står færdig, vil den have en kapacitet på 380 mio. kg mælk om året, svarende til ca. en femtedel af Arla Foods’ mælkemængde i Sverige, og vil kunne producere 44.000 tons mælkepulver.

Opførelsen af den nye mælkepulverfabrik er en del af Arla Foods’ struktur- og strategiplan fra 2001.