Større import af mælk

Inden for de seneste ti år er Danmarks import af mælk og konsummælksprodukter næsten fem-doblet fra 9.800 ton i 1992 til 45.000 ton i 2002.

Tallene fremgår af Mejeriforeningens Mejeristatistik 2002, som for første gang også opgør importen af engrosmælk.

Hovedparten af de 45.000 ton mælk og konsummælksprodukter - 25.500 ton - er engrosmælk fra Tyskland og Sverige. Derudover bestod importen i 2002 af 7.400 ton yoghurt og andre syrnede produkter, 7.100 ton fløde og 5.100 ton mælk.

Engrosmælken bruges først og fremmest til eksportprodukter som ost og private label-produkter til de danske supermarkeder, vurderer fuldmægtig Ejvind Pedersen, Mejeriforeningen.

Privat labels
Interessen for private label-produkter har været stigende de senere år, og det er også her, at importen af engrosmælk er eksploderet - fra 6.300 i 1999 til 25.500 ton i 2002.

Også importen af specielt yoghurt/andre syrnede produkter og fløde, der ofte ses som private label-produkter, er steget kraftigt. Importen af syrnede produkter er steget fra 3.300 ton i 1999 til 7.400 ton ud af et samlet forbrug i 2002 på 91.800 ton. Samtidig er importen af fløde steget fra 1.700 ton til 7.100 ton ud af et samlet forbrug på 39.300 ton.