Stor kampagne for økologiske mejeriprodukter på vej

Arla Foods barsler med en ny kampagne for Harmonie for at modstå et faldende øko-marked.

Danskerne er ikke længere så interesserede i økologi, som de har været, men nu vil de igen blive gjort opmærksom på, at der er et alternativ til de konventionelle mejeriprodukter. Arla Foods lancerer i april en ny øko-kampange for at modstå den negative udvikling på øko-markedet.

Takket være lanceringen af minimælk i 2001 har Arla Foods hidtil været forskånet for tilbagegang, og totalt set har den økologiske mælk en andel på 27 pct. af markedet – før minimælken var andelen 24 pct. Øko-yoghurt har 8 pct., mens øko-ost ligger på 3-4 pct.
Minimælken er et bevis for, at det kræver en ekstra indsats at få afsat mere af den økologiske mælk, og derfor tester Arla Foods i øjeblikket en række nye øko-produkter, som vil blive lanceret i forbindelse med kampagnen. Nogle er varianter af allerede eksisterende konventionelle produkter, mens andre er helt nye.

Da minimælken kom på markedet i 2001, trak den markedsandelen for økologisk mælk op fra 24 til 27 pct. Nu skal en ny kampagne for Harmonie forhindre, at en generel afmatning på det økologiske marked breder sig til markedet for mejeriprodukter.

”Vi kan godt være stolte over det, som vi har opnået i Arla Foods inden for økologi. Vi vil gerne være med til at tage et ansvar og være lokomotivet, der igen sætter gang i det økologiske salg”, siger Karsten Jeppesen, der er produktchef for Arla Foods’ økologiske produkter under mærket Harmonie.

Han mener, at årsagen til den faldende interesse for økologi blandt andet kan findes i danskernes øgede tillid til fødevarer generelt – og dermed også til de konventionelle. Samtidig køber forbrugerne flere convenience-produkter, og jo mere forarbejdet en vare bliver, jo mindre lægger forbrugerne vægt på, at den er økologisk.