Svensk astronaut skal smage rum-yoghurten til

Pressemeddelelse   •   Jun 26, 2002 14:19 CEST

Astronaut Christer Fuglesang skal være med til at udvikle mejeriprodukter til rummet.

Den svenske astronaut Christer Fuglesang, der næste år kan blive den første svensker i rummet, tilknyttes nu Arla Foods’ og NASAs udviklingsarbejde omkring mejeriprodukter til rumfart.

Christer Fuglesang, der arbejder for den amerikanske rumfartsorganisation NASA, skal bruges som sparringspartner i udviklingsarbejdet, hvor han blandt andet skal smage på produktprøver.

”Han får dermed mulighed at påvirke de smagsvarianter, vi i den sidste ende vil vælge. For os er det utroligt positivt at få feedback fra en person, der direkte hører til målgruppen”, siger project manager Kajsa Ohlson, Arla Foods Innovation i Stockholm, der arbejder i projektgruppen bag Lacmos, som er navnet på Arla Foods’ samarbejde med NASA.

44-årige Christer Fuglesang har siden 1992 været tilknyttet den europæiske rumfartsorganisation ESA, og siden 1996 har han været udstationeret hos NASA i USA.
Hidtil har Christer Fuglesang arbejdet på jorden, men i juni næste år flyver han op til den internationale rumstation, ISS, og bliver hermed den første svensker i rummet.

”Det ville jo være sjovt, hvis de første rum-produkter fra Arla Foods følger med den første svensker i rummet”, siger Carsten Hallund Slot, project manager i Arla Foods Innovation i Brabrand og projektleder for Lacmos.

Arla Foods' samarbejde med NASA