Sverige får mejeriuddannelse

Fra næste efterår kan svenskere tage en mejeriuddannelse i Sverige.

Det svenske undervisningsministerium har godkendt det oplæg til en mejeri- uddannelse, som Arla sammen med blandt andre de svenske fødevare- virksomheders interesseorganisation har udarbejdet.

Dermed kan der i efteråret 2004 blive studiestart på den nye tre-årige levnedsmiddeluddannelse, der er skræddersyet til mejeriindustrien. Uddannelsen indeholder praktikforløb på Arlas driftssteder i Linköping, Vimmerby og Lidköping. I uddannelsen indgår desuden ti ugers teori-forløb på Dalum tekniske Skole på Fyn. Uddannelsen er den første egentlige mejeri-uddannelse i Sverige, hvor man hidtil har benyttet sig af kursusforløb.

”Tidligere har vi kunnet opfylde vores behov for veluddannede medarbejdere ved at rekruttere fra driftssteder, der blev lukket. Men nu er den store alders- gruppe fra 1940’erne på vej på pension, og derfor skal vi tiltrække flere unge til at arbejde i mejeribranchen”, siger projektleder for den nye uddannelse Marianne Sand Wallin, Arla Foods.