Sveriges landbrugsminister indviede Alexander

Godt 200 gæster deltog, da den svenske landbrugsminister Margareta Winberg onsdag officielt indviede Arla Foods’ nye oste- og smørterminal Alexander i Götene.

I stedet for at klippe den sædvanlige røde snor over, huggede Margareta Winberg med et sværd ”den gordiske knude” over, ligesom Alexander den Store gjorde det ifølge legenden. Den nye terminal har netop sit navn fra den legendariske konge for at symbolisere, at anlægget efter at have erstattet fem gamle terminaler fungerer som knudepunkt og dermed løser en række problemer.

Arla Foods’ bestyrelsesformand Lars Lamberg talte ved indvielsen og udtrykte stor tilfredshed med tidspunktet for indvielsen af Alexander, da der netop er gået to år siden fusionen mellem Arla og MD Foods.
”Alexander anlægget passer fint med Arla Foods’ mission om at tilbyde moderne forbrugere mælkebaserede fødevarer, der skaber inspiration, tryghed og velvære. Investeringen passer også godt ind i den struktur, vi har, og som vi ser for os i den nye virksomhed Arla Foods”, sagde Lars Lamberg.

Fakta Alexander
Alexander anlægget omfatter en forædlingsafdeling, en terminal og et kølelager og er et af Europas største anlæg af sin art. Kølelageret er ca. 30 meter højt og har en kølekapacitet svarende til 26.000 almindelige køleskabe.

I det nye anlæg skives og pakkes ost til såvel det svenske marked som til eksportmarkederne.

Alexander har en kapacitet på 13.000 tons og behandler årligt ca. 120.000 tons ost, smør og blandingsprodukter. Omkring 300 medarbejdere er beskæftiget på anlægget.

Bjarke Munk Kamstrup

Pressekontakt Pressechef +45 2452 6956