Trods Michelin-stjerneregn er pasta med kødsovs stadig danskernes favoritret

Trods Michelin-stjerneregn er pasta med kødsovs stadig danskernes favoritret

Frikadellen og pasta-kødsovsen er svære at vælte af pinden som danskernes hverdagsfavoritter til aftensmad. For trods rekord mange Michelin-stjerner og international anerkendelse for nyt nordisk køkken, hitter de traditionelle retter fortsat i de danske hjem. Det viser en ny befolkningsundersøgelse fra Karolines Køkken, som har undersøgt danskernes madvaner tre år i træk.

Ude i den store verden er Danmark kendt for nyt nordisk køkken og gourmetmad. Men på trods af det hidtil højeste antal Michelin-stjerner til danske restauranter, er det fortsat de traditionelle hverdagsretter, som danskerne kaster sig over i køkkenet.

De tre mest populære retter er pasta med kødsovs, stegt kylling og frikadeller, når danskerne kokkererer i hverdagen. Det er efterfulgt af lasagne, salat og rugbrødsmadder. Det viser en ny befolkningsundersøgelse fra Karolines Køkken foretaget via Epinions Danmarkspanel blandt 2.000 danskere.

Livretterne giver rum til variation
At den traditionelle hverdagsmad oftest er på menuen hos danskerne, kommer ikke bag på Tove Færch, der har været leder af Karolines Køkken gennem 23 år:

”Danskernes foretrukne hverdagsretter har været stabile de seneste tre år, hvor vi har spurgt ind til danskernes hverdagsmad. Vi kan også se, at retterne i toppen af listen ligger utrolig tæt. Det tyder på, at det er de samme 5-6 hverdagsretter, mange danskere gentager uge efter uge. Godt halvdelen af danskerne laver jævnligt pasta med kødsovs, stegt kylling og frikadeller,” siger Tove Færch.

Men selvom danskernes favoritretter er gengangere, er det positivt, at netop disse retter pryder aftenmenuerne i de danske hjem:

”Livretterne rimer måske ikke på Michelin, men til gengæld rummer de god mulighed for variation og for at få flere grøntsager i kosten. Eksempelvis kan man rive squash eller gulerod i kødsovsen, og kyllingen kan serveres med forskellige salater med årstidens grønt. Lasagnen kan også nemt peppes op med frisk spinat, snittede grøntsager eller varieres med fisk eller kylling i stedet for hakket oksekød,” siger Tove Færch.

Forskel på mænd og kvinders hverdagsfavoritter
Undersøgelsen viser også, at der er forskel på menuen hos mænd og kvinder. Hos kvinderne står aftensmaden ofte på stegt kylling, salat, suppe og fisk. Eksempelvis laver seks ud af ti kvinder jævnligt supper til aftensmad mod blot hver tredje mand. Hos mændene hitter pasta med kødsovs, frikadeller og hakkebøf med brun sovs.

”Der er stor forskel på mænd og kvinders hverdagsfavoritter. Kvinderne laver generelt flere retter med grøntsager, som eksempelvis suppe og salat, og menuen står oftest på magert kød og fisk. Det peger i retning af, at kvinderne har større fokus på sundhed og på at få grøntsager ind i kosten. Det bekræftes også i undersøgelsen. Her svarer halvdelen af kvinderne, at de gerne vil bruge flere grøntsager mod hver tredje mand,” siger Tove Færch.

De unge er dog ikke helt på bølgelængde med de ellers så populære traditionelle hverdagsretter. Kun 28 procent af de unge i alderen 18-29 år får jævnligt klassikeren frikadeller til aftensmad. Også de andre favoritretter som pasta med kødsovs, stegt kylling, lasagne og rugbrød med pålæg laves ikke lige så ofte hos de unge.

Til gengæld er retter som pizza, burgere og tortillas populære hos de unge. Pizzaen er endda på de unges top tre over hverdagsretter, som de laver mest. Men også burgere og tortillas hitter med omkring hver tredje af de unge, som jævnligt får disse retter til aftensmad.

Om undersøgelsen:
Befolkningsundersøgelsen baserer sig på ca. 2.000 webinterviews af 18-75-årige danskere indsamlet via Epinions Danmarkspanel i perioden 10. - 23. februar 2017. Resultaterne er repræsentative for den danske befolkning i forhold til køn, alder, uddannelse og region.

Nøgletal fra undersøgelsen:

• De hverdagsretter, som danskernes oftest laver er: pasta med kødsovs (55 procent), stegt kylling med kartofler/grøntsager (53 procent), frikadeller (51 procent), lasagne (47 procent), salat (46 procent) og rugbrød med pålæg (45 procent).
  • Flere af de populære retter laves oftest af kvinder: stegt kylling (62 procent kvinder / 45 procent mænd), salat (60 procent kvinder / 33 procent mænd), suppe (51 procent kvinder / 33 procent mænd), fisk (49 procent kvinder / 36 procent mænd).
  • For 41 procent af kvinderne mod 28 procent af mændene er det vigtigt, at aftensmaden i hverdagen er sund.
  • For 29 procent af kvinderne mod 17 procent af mændene er det vigtigt, at der indgår mange grøntsager i aftensmaden i hverdagen.
  • 48 procent af kvinderne mod 36 procent af mændene kunne godt tænke sig, at de i endnu højere grad, end hvad de gør nu, brugte flere grøntsager, når de laver hverdagsmad.
  • 28 procent af de unge i alderen 18-29 år laver ofte frikadeller til aftensmad mod 51 procent af den samlede befolkning. 39 procent af de unge mod 53 procent af den samlede befolkning laver jævnligt stegt kylling til aftensmad. 33 procent af de unge mod 45 procent af den samlede befolkning får jævnligt rugbrød med pålæg til aftensmad.
  • 41 procent af de unge i alderen 18-29 år får jævnligt pizza til aftensmad. Det er dermed den tredje mest populære hverdagsret blandt de unge. 33 procent af de unge laver desuden jævnligt burgere og tortillas til aftensmad.

_______________________________________________________________________________

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 12.000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Holland og Luxemburg. Arla Foods er en af de stærkeste aktører i den internationale mejeriverden, med et bredt sortiment af mejeriprodukter af højeste kvalitet. Velkendte mærker som Arla®, Lurpak® og Castello® hører til Arla familien. Arla Foods er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.