Trøstespisning er udbredt blandt danske kvinder

Trøstespisning er udbredt blandt danske kvinder

Syv ud af ti danske kvinder har spist noget, fordi de var kede af det og havde lyst til at forkæle sig selv. Det viser en ny undersøgelse fra Cheasy, som peger på, at især chokolade og slik er populært, når kvinder har brug for trøst. Og fænomenet er særligt udbredt blandt sønderjyderne, mens midtjyderne trøstespiser mindst.

De fleste husker formentlig scener fra Bridget Jones Dagbog, hvor Bridget er i gang med at fortære en bøtte is efter at have fået sit hjerte knust endnu engang i en kærlighedsaffære med Daniel Cleaver spillet af hjertebedåreren Hugh Grant. Og disciplinen trøstepisning er også udbredt blandt danske kvinder. Knap syv ud af ti kvinder har nemlig spist noget, fordi de var kede af det og havde lyst til at forkæle sig selv. Det viser en ny befolkningsundersøgelse, som Cheasy har fået foretaget gennem Epinions Danmarkspanel. Og især de yngre kvinder trøstespiser. Her har hele otte ud af ti mellem 18 og 35 år spist noget, fordi var kede af det og havde lyst til at forkæle sig selv. Til sammenligning gælder det kun for lidt mere end hver anden af de ældre kvinder mellem 56 og 75 år.

”Der er klar forskel på de yngre og ældre danske kvinders hang til at forkæle sig selv med lidt lækkert, når humøret skranter, og de har brug for en hyggestund. Og måske kan det have noget at gøre med tiden. De yngre er vokset op med en populærkultur, hvor maden i film og tv har spillet en stor rolle, når kærlighedskvaler skal kureres. I eksempelvis Beverly Hills og i Girls klarer hovedpersonerne sig igennem svære tider ved at forkæle sig selv med rigelige mængder af is, slik og chokolade. Og det kan da sagtens smitte af uden for skærmene,” siger Anette Boye, Brand Manager for Cheasy .

Kvinder hyggespiser i chokolade, slik og kager

Chokolade er øverst på listen over foretrukne syndere efterfulgt af slik og kage. Chips og flødeis er også populære spise, når selvmedlidenheden slår ind:

”Der skal selvfølgelig være plads til den fulde nydelse til særlige lejligheder. Men hvis man har brug for at være lidt god ved sig selv i hverdagen på en kedelig mandag, hvor humøret måske også kunne trænge til en kærlig hånd, findes der i dag masser af alternativer til de fuldfede og sukkerholdige snacks, men som samtidig giver følelsen af nydelse. Et simpelt trick er at spise en mælkeis i stedet for en flødeis,” lyder det fra Anette Boye.

Trøstespisning er ikke lige populært i hele landet. Sønderjyderne tager ofte mad i brug som trøst. Her har 79 pct. af kvinderne spist noget, fordi de var kede af det og ville forkæle sig selv mod 58 pct. i Midtjylland. Det gør de midtjyske kvinder til den mest afholdende befolkningsgruppe. Til sammenligning har 70 pct. i Hovedstaden og 68 pct. i Nordjylland spist noget, fordi de var kede af det og ville forkæle sig selv.

Om befolkningsundersøgelsen

Befolkningsundersøgelsen er baseret på 895 webinterviews blandt kvinder indsamlet via Epinions Danmarkspanel i perioden 6. februar til 17. februar 2016. Undersøgelsen er vægtet i forhold til uddannelse, alder og region og er derfor repræsentativ i forhold til danske kvinder mellem 18 og 75 år

Nøgletal

• To tredjedele (68 pct.) af danske kvinder har spist noget, fordi de var kede af det og havde lyst til at forkæle sig selv.
  • Trøstespisning er mest udbredt blandt de unge. Hele otte ud af ti kvinder i aldersgruppen 18-35 år (80 pct.) har spist noget, fordi de var kede af det og havde lyst til at forkæle sig selv. Det samme gælder kun for lidt mere end halvdelen (56 pct.) af kvinder mellem 56 og 75 år.
  • Trøstespisning er mest udbredt i Sønderjylland. Her har 79 pct. af kvinderne spist noget, fordi de var kede af det og ville forkæle sig selv mod 58 pct. i Midtjylland, hvor fænomenet er mindst udbredt. Til sammenligning gælder det 70 pct. i Hovedstaden og 68 pct. i Nordjylland.
  • Kvinder trøstespiser i usunde sager. Af de kvinder, der har prøvet at spise noget, fordi de var kede af det og ville forkæle sig selv, har 79 pct. spist chokolade, 65 pct. har spist slik, 61 pct. har spist kage, 46 pct. har spist chips og 30 pct. har spist flødeis.

_______________________________________________________________________________

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 12.700 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Holland og Luxemburg. Arla Foods er en af de stærkeste aktører i den internationale mejeriverden, med et bredt sortiment af mejeriprodukter af højeste kvalitet. Velkendte mærker som Lurpak® og Castello® hører til Arla familien. Arla Foods er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.