Tysk mælk til Sverige

Verdens næststørste discountkæde, tyske Lidl, sejler nu tysk mælk til Sverige.

Da den tyske discountkæde Lidl i sidste uge slog dørene op til en halv snes butikker i Sverige, var der tysk mælk i køledisken.

De svenske mejeriselskaber herunder Arla Foods har afvist at levere mælk til Lidl, der ville sælge mælken under discountkædens eget mærke. Ifølge svensk presse sejler Lidl derfor nu tysk mælk til kædens centrallager i Halmstad, hvorfra den distribueres til Lidls butikker.

Mælken, der er behandlet, så den har en holdbarhed på ca. to uger, sælges til priser på mellem en og halvanden kr. under den svenske mælk.

Med etableringen i Sverige tager Lidl endnu et skridt i discountkædens internationale ekspansion. Lidl etablerede sig for nylig i Finland og åbner næste år en halv snes butikker i Danmark. Målet er her at nå op ca. 100 discountbutikker svarende til ca. 10 pct. af det danske discountmarked for dagligvarer.

Lidl, der driver ca. 4.200 butikker rundt om i verden, er verdens næststørste discountkæde.

Lidls svenske hjemmeside