UHT-produktion flyttes

Arla Foods’ bestyrelse godkendte i går en plan om at nedlægge UHT-produktionen på anlægget i Kimstad i Sverige og overflytte denne produktion til Esbjerg. Her har Arla Foods et af Europas mest moderne anlæg for denne type varmebehandling. Samtidig flyttes Kimstads produktion af mælk med lavt laktoseindhold til virksomheden i Alingsås.

Planen indebærer endvidere, at en del af den nuværende produktion af langtidsholdbare produkter i Alingsås flyttes til Esbjerg. Det drejer sig blandt andet om produktion af visse saucer, flere flødetyper samt mælk med smag.
Produktionsomlægningerne vil i givet fald betyde en halvering af personalet i Kimstad, der er på små 100 personer, men medarbejderantallet i Alingsås forbliver nogenlunde ufor-andret. Der er heller ikke planer om væsentlige udvidelser af medarbejderstyrken i Esbjerg.
Planerne om produktionsomlægningerne skal nu forhandles med de faglige organisationer.