UK: 60 Arla Foods leverandører blev ramt af mund- og klovsygeudbruddet

Knapt et år efter at der blev konstateret mund- og klovsyge i Storbritannien, erklærede den britiske regering natten til tirsdag landet fri for sygdommen. I alt blev der registreret 2.030 tilfælde af sygdommen, og godt 4 mio. dyr er blevet slået ned.

Omkring 60 af de ca. 600 malkebesætninger, der er direkte leverandører til Arla Foods, fik slået besætningerne ned som følge af mund- og klovsygeudbruddet. Der er både tale om besætninger, der har fået konstateret sygdommen, og besætninger, der som nabogård til en sygdomsramt besætning er blevet slået ned.

Omtrent halvdelen af de godt 900 mio. liter mælk, som Arla Foods forarbejder i England, indsamler Arla Foods selv, mens resten indkøbes fra leverandørsammenslutninger.
Bortset fra enkelte lempelser opretholdes indtil videre de omfattende forholdsregler, som Arla Foods har taget i Storbritannien i forbindelse med mund- og klovsygen omkring for eksempel desinfektion af tankbiler ved gårde og mejerier.

EU har endnu ikke ophævet restriktionerne over for Storbritannien, og derfor gælder Arla Foods’ ekstraordinære forholdsregler i forhold til Storbritannien fortsat i Danmark og Sverige.