UK officielt fri for mund- og klovsyge

Tirsdag aften blev UK officielt erklæret fri for mund- og klovsyge af den internationale organisation OIE, der koordinerer bekæmpelsen af husdyrsygdomme.
Det betyder, at personer, der har været i England, nu umiddelbart kan få adgang til Arla Foods’ mejerier i Danmark og Sverige.

I sidste uge besluttede Arla Foods at gøre de vigtigste af de midlertidige M&K-forholdsregler fra sidste år permanente, og en meddelelse herom blev udsendt til alle driftssteder i Danmark og Sverige.

Det nye beredskab indebærer, at eksterne personer og medarbejdere, der arbejder i indtransport, indvejning, produktion, håndtering og distribution på driftsstederne, som hovedregel først bør have adgang til et driftssted efter 48 timers ophold i Danmark eller Sverige, hvis de har opholdt sig i et land med mund- og klovsyge.

For adgang til besætninger gælder, at man efter kontakt med klovbærende dyr uden for hhv. Danmark og Sverige først bør have adgang efter 48 timers ophold i hhv. Danmark og Sverige. Har man opholdt sig i lande med mund- og klovsyge, bør adgang til besætninger først finde sted efter hhv. 2 og 5 døgns ophold i Danmark og Sverige. Samtidig bør tankvognschaufførerne ikke komme ind i besætningerne eller have kontakt med klovbærende dyr på arbejde.

Bjarke Munk Kamstrup

Pressekontakt Pressechef +45 2452 6956