Unge lærer om sund livsstil på sommerlejre

Sammen med fem danske efterskoler udbyder Arla denne sommer 'Teenlifestyle Summer Camp', hvor unge lærer om og praktiserer en sund livsstil.

Mange børn spiser og motionerer fornuftigt. Men undersøgelser viser også, at mange unge slipper – eller fortolker sunde vaner på forskellig vis, når de når op i de ældste folkeskoleklasser.

Den viden bruger Arla nu i samarbejde med fem efterskoler som baggrund for et nyt sommerferietilbud målrettet unge på vej i folkeskolens 8.-10. klasse.
Teenlifestyle Summer Camps omfatter en uge på efterskole, hvor de unge i fællesskab lærer om og praktiserer en sund livsstil. Undervisningsformen vil i høj grad være baseret på praktik og involvering af de unge.

"Vi ved, at de unge er trætte af løftede pegefingre, men at de rent faktisk gerne vil vide noget om sundhed. Formidlingen skal blot foregå på deres præmisser og tage afsæt i den viden, de allerede har", siger Ph.d. Karen Wistoft, Danmarks Pædagogiske
Universitetsskole ved Århus Universitet.

Forskud på efterskolelivet

Arla er initiativtager til de nye sommerskoler og står for koordinering og markedsføring, mens de enkelte efterskoler har ansvaret for afviklingen. Foruden lokale lærerkræfter vil studerende fra VIA University College og Suhrs Seminarium samt ernæringsuddannede medarbejderne fra Arla undervise på lejrene.

"Hos Arla arbejder vi for, at børn og unge kan få et sundere og mere aktivt liv. Vores mål med de nye sommerlejre er at give de unge en sjov og spændende uge, hvor de samtidig lever sundt. Det skulle gerne inspirere dem til sunde livsstilsvaner, som de kan tage med sig videre," siger Anja Søholm, projektleder i Arla.

Teenlifestyle Summer Camps gennemføres på Agerskov Ungdomsskole, Glamsdalens Idrætsefterskole, Gunslevholm Idrætsefterskole, Haslev Idrætsefterskole og Himmerlandscenterets Idrætsefterskole. Det sker i ugerne 27, 28, 31, 32 - dog ikke på alle skoler i alle uger.

Mere information og tilmeldingsskema findes på www.teenlifestyle.dk.