Vrinners Flødeost skal lukke

Arla Foods’ bestyrelse besluttede tirsdag, at Vrinners Flødeost på Mols driftsstandses til foråret. Produktionen af dekoreret flødeost skal fremover samles på Korsvej Mejeri ved Fredericia.

Medarbejderne på Vrinners Flødeost blev i dag informeret om bestyrelsens beslutning. Beslutningen indebærer, at produktionen på Djursland-mejeriet indstilles pr. 1. maj 2007. Vrinners Flødeost producerer årligt ca. 2.000 tons dekoreret flødeost, men hele produktionen skal i fremtiden flyttes til Tholstrups Korsvej Mejeri ved Fredericia, hvis årlige produktion udgør ca. 5700 tons – heraf ca. 4300 tons dekoreret flødeost.

”Det giver ganske enkelt mere mening at lukke mejeriet i Vrinners frem for Korsvej Mejeri – dels fordi produktionen er mere end dobbelt så stor på Korsvej, og dels fordi Korsvej er det mest fremtidssikrede af de to driftssteder. Analysen af produktionsstrukturen viser derudover en betydelig besparelse på fremstillingsomkostningerne ved at samle produktionen på et sted,” forklarer produktionsdirektør for Consumer International i Arla Foods Hans Henrik Lund, der har driftsansvaret for de tre Tholstrup-mejerier samt Arla Foods’ mejerier i Vrinners og Troldhede.

Der er blevet nedsat et forhandlingsudvalg, hvis opgave er at afhjælpe de beskæftigelsesmæssige konsekvenser for de 70 medarbejdere på Vrinners Flødeost. En del af medarbejderne vil blive tilbudt job på Korsvej Mejeri, der på grund af den kommende udvidelse af produktionen skal bruge flere medarbejdere.

Strukturplanen for flødeostproduktionen skal ses som det første større skridt i Arla Foods’ produktionsmæssige integration af Tholstrup Cheese A/S. En markedsstrategi er nu under udarbejdelse for produktionen af skimmelost – som finder sted på Troldhede, Høgelund, Gjesing og Lillebælt Mejeri. Strategien forventes klar i januar 2007.